fredag 1 mars 2019

Är det möjligt att vara fri?


Söker du ursprunget till ordet fri förstår du att ordet har funnits sedan urminnes tider. Om man påstår att vi idag tänker oss att det betyder att vara obunden, inte fängslad, utan tvång, självständig eller utan förpliktelser och kostnader skulle nog de flesta instämma. Men går vi tillbaka till urindoeuropeiskans (prijos-) grundbetydelse var innebörden i stället älskad och kär. Intressant, eller hur? Något älskat landar i att vara fri. En negativ frihetssyn hänger samman med idén om avsaknaden av förtryck. Människan skulle med andra ord kunna fatta sina beslut utan att ta hänsyn till någon annans vilja eller önskemål och vara fri från tvång. Vänder man på det skulle den mer positivt lagde säga att hen var fri till, fri att fatta sina egna beslut. Kanske två sidor av samma mynt, vad vet jag? Jag undrar bara om det finns sådan frihet? En frihet som inte är beroende av omvärlden?

Det finns moralisk skuld och det finns juridisk skuld. När allt är över och man tittar i backspegeln kan man undra om det är samma människa som gjorde så hemska saker och i nästa andetag vill ha en mysig kväll framför TVn. Monster är kanske inte bara monster? Handlar det bara om dåliga val, dåligt mående eller tillfällig sinnesförvirring? Blir man illa behandlad av någon okänd, eller någon som åtminstone inte står dig nära, undrar jag om det är lättare att känna förakt. Men hur är det om du i stället blir kränkt och förnedrad av någon du trodde du kände? Någon du litade på? Någon som avlagt ett löfte om livslång omtanke, hur ska man då tänka om frihet och skuld?

Den juridiska skulden är vi å ena sidan över ens om. Lagen talar om för oss vad som gäller. Å andra sidan ska ju bevis läggas fram, ansvar och skuld fastslås. Men den moraliska skulden, hur bestämmer vi den? Om frihet innebär att kunna fatta sina egna beslut utan att ta hänsyn till någon annans vilja, kan människosläktet någonsin vara fritt och utan skuld? Om egoismen blir vår kompass och vårt mål att bara tillfredsställa våra egna behov, vad är det då för värld vi lever i? Förvisso är det ju positivt att samhället är demokratiskt och möjliggör individuellt tyckande och frihet att välja i vilken riktning vi ska gå, men kan inte friheten för den ene innebära tvång eller ofrihet för den andre?

Att tänka själv, att lita på att man duger, att ingå i ett sammanhang där det är högt till tak och åsikter vänds och vrids på utan att det uppfattas som hotfullt eller brist på respekt låter fantastiskt. Tänk om ofrihet inte fanns, om alla fick och kunde göra allt de ville. Vi skulle ägna oss åt självförverkligande, inte känna några av vardagens grå ”måsten” utan fokusera på saker som gjorde oss uppfyllda av frid och glädje. Eller? Skulle ett ’Nej!’ vara ett ’Nej!’ om det kom från någon annan än dig själv, om du var tvungen att ta hänsyn till någon annans vilja? Skulle vi leva i total anarki? Alla skulle ju vara fria att göra precis som de själva ville? Eller har vi människor, trots vår frihetstörst, ändå behov av ordning och reda? Någon sorts vägvisare som vi enats om pekar i riktningarna ”Rätt” och ”Fel”?

Är vi inte väldigt rädda för att avvika från den väg som stakats ut för oss? Använda vår frihet därför att valen ibland får andra att undra? Att vara fast i våra egna bojor, att inte våga ta språnget ut i det okända och pröva våra förmågor, är det kanske det som är att vara ofri? Också. Nu pratar jag inte om ofriheten att inte få välja vem man ska leva tillsammans med, inte få utbilda sig, eller leva under ständigt hot eller i krigszoner. Nej, jag funderar på alla oss som har det lugnt och tryggt, på ytan åtminstone, men är så stressade och fokuserade på att vara på väg. Någonstans. Vi vet bara inte vart. Eller hur vi ska ta oss dit. Eller hur tiden ska räcka till. Ständigt omgivna av människor, men ändå så ensamma. Ensam, då är man väl fri? Fast…. Om vi alla är ensamma med prioritet det egna jagets tillfredsställelse, vad behöver vi då friheten till? Ensam? Tvång? Frihet? Hm… jag får ingen riktigt ordning på det. Betyder det att jag är slav under min egen ofrihet?

2 kommentarer:

  1. Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här idag med världen. Jag föreställer mig aldrig att jag gör det här, men jag är full av glädje och jag vill att andra ska få deras hjälp att göra. Är en kontorssekreterare av yrke, jag har två barn med en man. Min man övergav mig och våra barn utan någon förklaring att han just lämnade huset och nästa sak som jag hörde att han träffade en annan kvinna, jag försökte alla möjliga medel för att få honom tillbaka hem men han agerade konstigt mot mig och till och med försummade barnen. Jag var frustrerad och ödelagd, jag sökte efter hjälp från olika vinklar tills jag såg ett inlägg om Dr Ajayi en stavbeslag. Jag kontaktade en stavhjul, som berättade vad jag skulle göra. Han försäkrade mig att han kommer att kasta en stavning och att allt kommer att gå bra inom tre dagar men jag var skeptisk, jag tänkte på det innan jag äntligen kontaktade honom igen, vi gick igenom processen tillsammans och till min förvånade stava fungerade och min man har återvänt hem och knelat för att be om förlåtelse men det första var ett överraskningssamtal från honom eftersom vi inte har pratat i cirka 6 månader. Dr Ajayi är verkligen en man av hans ord, om du har problem i ditt förhållande eller någon aspekt av ditt liv, kontakta stavmästaren Dr Ajayi för en varaktig lösning.

    E-post: drajayi1990@gmail.com
    WhatsApp-nummer: +2347084887094

    SvaraRadera