onsdag 3 december 2014

What is beauty?

Likt Shakespeare frågade någon "What is beauty?". Igår fick jag en glimt av svaret. Skönhet, visst är den större en bara ett vackert yttre? Ibland överrumplas man av kärlek som oväntat kommer i ens väg och kärlek är väl skönhet i sin yppersta form.

En envis vinterförkylning vill inte släppa klorna den satt i kroppen och jag längtade hem till sängens värme. En kopp rykande hett honungste, täckets bolsterdun mjukt omslutande den värkande kroppen och stillheten som kan göra under när det kommer till att fylla på energiförrådet. Åh, vad skön den tanken framstod en kall tisdagsmorgon. I stället stod jag i ett småkallt klassrum, upplyst av omilt och skarpt lysrörsljus. Mina älskade byggare, mina underbara elever, deras ankomst var i mina tankar bamseplåstret som skulle trolla bort olusten.

Och gissa om de trollade bort min trötthet! Att de i snart tre år slagit mig med häpnad med sin klokhet, sin arbetslust, sin oförtröttliga uthållighet när det kommer till att acceptera mina utmaningar och krav, allt detta har de ju gång på gång visat sig mer än kapabla till. De har också visat stort mod genom att dela med sig av sina tankar om kärlek, vänskap, utanförskap, litenhet och rädsla, svåra saker som coola killar och tjejer inte alltid vill visa upp. Vi väjer för att blotta våra svagheter, gör dem hemliga och bär ofta tyst våra tunga ryggsäckar. Vi ber inte om hjälp.

Men dessa killar, dessa underbara unga män - Gabriel, Viktor, Linus, Kevin och Jakob - ni är inte bara byggare som bygger världen. Ni är människor som bygger relationer och era byggen grundläggs med hjälp av kärlek och respekt. Era verktyg är alltid välslipade och vassa men ni använder dem för att bygga broar mellan individer och får oss att inse att allt är möjligt.

Igår gav ni mig åter igen den finaste gåvan av alla - nämligen en gåva som heter kärlek. Ni får mig att orka när jag är trött, hoppas när allt känns mörkt och hopplöst, skratta när jag i hemlighet gråter. Glöm aldrig hur fantastiska ni är! You are beautiful! MAKE LOVE YOUR GOAL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar