måndag 13 februari 2012

Alla Hjärtans Dag

De vackraste sakerna i livet
kan man inte se eller ta på
De finns i ditt hjärta.


I morgon är det Alla Hjärtans Dag. Valentin knackar på våra hjärtans dörrar och vill komma in och kanske också omslutas av lite god och kärleksfull värme. I affärernas hyllor står prydligt uppradade hjärtformade chokladpraliner och väntar på att bli levererade till någon omtyckt och älskad människa. Vykort med söta nallebjörnar och paljettglittrande hjärtan i bjärt rött och rosa uppmanar oss att komma ihåg att tala om att vi tycker om någon. 

Du som känner mig skulle säkert påstå att detta måste vara min "grej", jag som har en viss förkärlek för hjärtan och änglar och ständigt upprepar att kärleken segrar om vi bara ger den en tillräckligt framträdande roll i våra liv. Förunderligt att då invända mot dessa yttre tecken på vårt inres hemligheter. Eller, vill jag egentligen invända? Jag har ju själv köpt godishjärtan som mina söner ska få imorgon. Ja, så är det! Nej, det är nog snarare en uppmaning till eftertanke min inre röst fordrar. 

Visst är det underbart att ha någon att älska och visst kan det verka vara en av livets självklarheter. Att ha någon att dela vardagen med, det önskar nog de allra flesta. Det behöver inte vara en fysisk kärleksrelation, nej jag menar att man kan älska sin nästa utan att vara kär i henne. Barn och familjemedlemmar, goda arbetskamrater, värdefulla vänner, utsatta och ensamma människor, husdjur som glatt möter en när man kommer hem vid arbetsdagens slut eller fotbollslaget som för evigt tatuerat sitt namn i ditt hjärta, många är det som ryms under ditt kärleksparaply. 

Det finns en dubbelhet i de kommersiella intressenas vilja att påminna oss om hur viktigt det är att visa uppskattning. Å ena sidan menar jag att handling alltid betyder mer än tanke. Våra tankar når ju inte utanför våra kroppars murar, medan handling är påtagligt och tydligt för mottagaren. Självklart ska vi därför ta chansen i morgon att uttrycka vår kärlek till alla underbara människor i vår närhet. Å andra sidan, hur känns det för den som bara blir påmind om att han är ensam? Trots att vi omges av ett hav av människor kan vi ju ändå uppleva oss som alldeles ensamma och som stående utanför den gemenskap man uppfattar endast är förbehållen andra, mer lyckligt lottade.

Låt oss göra Valentins dag, Alla Hjärtans Dag i morgon, till en dag då vi låter någon veta att hon eller han är värdefull och sudda ut osynlighetsmanteln som vi sveper in oss i när vi kliver ut i vardagen. Ett "Hej!", ett vänligt ord till någon som minst anar eller förväntar sig det, vore inte det att verkligen göra dagen till alla hjärtans? Låt allt det vackra ditt hjärta rymmer få en röst och sprida glädje.

Tänk vackra
 tankar
Säg snälla
              saker                    
   
            




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar