fredag 7 januari 2011

The voices of angels


Davidsskulpturen av Michelangelo


Det är en sång! Så sa en ung skulptör när han försökte förklara sin passion för sitt yrke, för de magiska ögonblick då mejseln och hammaren i perfekt harmoni träffade stenen som gav sitt tillstånd till att avklädas och så småningom blotta den skatt som doldes bakom ämnets oregelbundna former. De kantiga och vassa former som endast skulptören kunde se förbi, se skönheten, potentialen, så som ett frö som i en frusen vinterrabatt samlar kraft, bidar sin tid i väntan på vårsolens värmande strålar. Det lilla oansenliga fröet som med rätt värme och näring slår ut i blom, blir en magnifik lilja eller en spröd ros, vars främsta uppgift är att sprida skönhet och väldoft till den som passerar. I det fördolda vilar all den skönheten och skulptörens uppgift är att få den att blomma.

Det är en sång! Den första gången man möter sitt nyfödda barns blick och inser att i den ryms all världens klokhet trots avsaknaden av förmågan att formulera sig med ord. Kanske också tack vare den oförstördhet som bara den nyfödda äger, innan livets hårdhänta nypor satt sina klor i den nya människan. Freddie Mercurys fantastiska stämma ber oss tänka på hur vi behandlar varandra, att himlen faktiskt kan finnas för oss alla här på jorden om vi bara bjuder på kärlek om omtanke, om vi vågar vara lite oförstörda och naiva som det nyfödda barnet. Det som besitter all världens klokhet och kunskap.

Det är en sång! Mitt hjärta sjunger de vackraste toner när jag tänker på mina elever, de som gör min dag på jobbet lika meningsfull och vacker som skulptörens skapande. Jag känner stor passion för mina ämnen och anser mig mycket lyckligt lottad när jag tänker på fina arbetskramrater, men min största drivkraft det är ändå alla fantastiska unga människor jag får förmånen att lära känna. Ni får mitt hjärta att sjunga!

Det är en sång! Ja... vilken undrar du väl vid det här laget? Jag pratar om skulptörer, nyfödda barn och elever. Så här tänker jag: Mitt yrke, inte är det väl som skulptörens i varje detalj, men att se bakom ytan, se fröet som vill hitta ur sitt skal och slå ut i blom, det är väl det som är en lärares uppgift också? I varje människa ligger potentialen till storhet, vårt uppdrag är att vara kloka nog att se den hos varje enskild individ och hjälpa den blottas och växa sig stark. De ögonblick när man märker att sådana mirakel inträffar, de gör all möda värd sitt pris. Ett tal riktat till en käresta, en älskad förälder eller en bästa vän - oh jag har i sanning fått bevittna mirakulösa ögonblick i klassrummet! Ord har skapat de vackraste sanningar, fått mitt hjärta att sjunga av stolthet, glädje, kärlek och ödmjukhet. Mattias, Mikael, Marcus, Martin, Erik, Tom, Andreas, Alexander, Adam K, Daniel, Philip, Henrik, Johan, Linnea, Linnea och Hanna -  mina ord räcker inte till...

Det är en sång! Mina söner, mina änglar, meningen med mitt liv. Ni vet hur mycket jag älskar er. När en mamma blir ombedd att göra sina söner sällskap på en restaurang en lördagkväll känns det overkligt underbart. Jag inser förvisso att bäst före datum gått ut för mig, men bara att få frågan, att få veta att man också hamnar i facket "Vän" istället för "Pinsammaste Personen i Världen" hos sina barn, vad kan vara större än det? Mitt hjärtas blomma slog ut i full prakt när jag fick frågan. Sen måste jag  säga att era fantastiska vänner också får mitt hjärta att sjunga. Skolkamrater och killarna från fotbollslaget, från knatteserie ända upp till A-lagsnivå, massor av bullbak, korvförsäljning, tvätt av smutsiga matchställ och många mils körning till fotbollsplaner man aldrig känt till. Plötsligt är pojkarna vuxna, lagen splittrade och man får lediga lör- och söndagar - och nya vänner. Glada, trevliga, artiga män som gör en sväng om köket och frågar hur det är, kommer med choklad vackert inslagen i silverpapper, eller till och med skriver "Hej" på Facebook. Hugo, Jonathan, Johan, Jesper, Robin, Vigan, Markus, Alexander N, Christian P, Dennis, Jonatan, Joakim, Tobias, Niklas T, ni får mitt hjärta att sjunga! Emelie, Elin, Jenny, Linn, Joanna, Amanda, Tove, Nathalie, Rebecca, Jennifer, Emma, Catherine, Linnea, Hanna, Caroline - genom att vara de ni är visar ni att Heaven is for Everyone!


This could be heaven
This could be heaven
This could be heaven for everyone

In these days of cool reflection
You come to me and everything seems alright
In these days of cold affections
You sit by me - and everything's fine

This could be heaven for everyone
This world could be fed, this world can be fun
This could be heaven for everyone
This world could be free, this world can be one

In this world of cool deception
Just your smile can smooth my ride
These troubled days of cruel rejection, hmm
You come to me, soothe my troubled mind

Yeah, this could be heaven for everyone
This world could be fed, this world can be fun
This should be love for everyone,
This world should be free, this world can be one
We should bring love to our daughters and sons
Love, love, love, this could be heaven for everyone
You know that
This could be heaven for everyone
This could be heaven for everyone

Listen - what people do to other souls
They take their lives - destroy their goals
Their basic pride and dignity
Is stripped and torn and shown no pity
When this should be heaven for everyone





2 kommentarer: