söndag 7 augusti 2011

Jordgubbstårta

Igår bakade jag en jordgubbstårta. Efter att ha lagt pannan i veck gång på gång, drabbad av plötslig beslutsångest över vilket tårtrecept jag skulle välja, fastnade jag till slut för en klassisk sommartårta.  Det känns skönt när man äntligen fattat beslutet, eller hur?

Matlagning tycker jag om, särskilt dekorerandet och slutfinishen för att få till en upplevelse som tillfredsställer både syn och smaklökar. Färska jordgubbar finns lyckligtvis ännu att köpa och alldeles runt husknuten har björnbärsbuskar slagit rot trots piskande västanvindar och nästan ingen jord alls. Hösten närmar sig med stormsteg och ett säkert tecken är att björnbären börjar mogna. När mina barn var små brukade vi alltid plocka bären och koka sylt på dem. Till sylten stekte vi pannkakor och som kronan på verket serverades en kula vaniljglass. Oh vad de nöjt! Med munnarna fulla skrattade vi åt vår lyckade skörd och konstaterade att det snart var dags att börja skolan igen efter ett skönt sommarlov.

Lite av den känslan kanske skulle var fint att fånga i tårtans fyllning? Förlänga sommarens smaker med söta jordgubbar och samtidigt låta en liten försmak av höst göra sig gällande i de vackert glänsande, nästan svarta björnbären? Jo, så fick det bli! Jag fuskade lite också, tog hjälp av färdigformade chokladlöv. Ja, jag skäms lite över att säga det, för jag brukar alltid göra dekorationen själv. Förmodligen skulle inte mina löv blivit så fina som de fabrikstillverkade i alla fall, så jag bestämde mig för att inte hänga läpp utan vara glad att jag sparade lite tid som var bristvara just då. Gräddig vaniljkräm, jordgubbsfromage och mosade jordgubbar breddes mellan bottnarna och sen åkte gräddspritsen fram. Slutligen fick jordgubbar, björnbär och chokladlöv sin plats på toppen, tillsammans med några vackra smultronlöv. Ja, lite grönska kan väl aldrig skada? 



Jordgubbstårta

Tårtan tog slut i ett nafs! Som tur är har jag ändå lite godsaker kvar. Det får nog bli en smaskig frukostsmoothie imorgon tror jag....


Jordgubbar och björnbär


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar