söndag 14 augusti 2011

Just one touch

I morgon börjar skolan, vardagens förpliktelser kallar. När man varit borta så länge som jag varit känns det konstigt, nästan lite skrämmande faktiskt, att börja jobba igen. Uppstartsdag med besök på Nääs slott och en åktur på Anten, Gräfsnäs smalspåriga tågbana står först på dagordningen. Hoppas vädrets makter är med oss så vi slipper bli uppblötta och skrynkliga som små russin. Dagens ihållande regn har ju varit i kategorin spolslangskänsla och efterlämnat små sjöar i gräsmattan. Nog för jag gillar vatten och önskar mig en vedeldad badtunna att kunna plaska i, få känna skönt uppvärmt H2O omsluta kroppen och smeksamt leda en till ett avslappnat tillstånd, men detta hällregnande.... nej tack!

Nästa bekymmer - också det av världslig karaktär - rör det eviga problemet med klädsel och stil. Inte vill man frysa, jag fryser ju nästan jämt, och inte vill man vara för varm heller. Sen är det ju frågan om man kan lyckas klämma in valkarna som sommarens mumsande efterlämnat? Hm.... oj, oj, oj.... Reklam på TV utlovar just nu att man genom "Just one touch" får den mest underbara hyn som tänkas kan, kanske som Snövit, alabastervit, rosenröd mun och ebenholtsfärgat hår? Tänk om man hade turen att bli åtgärdad av ett proffs som trots grundmaterialet - jag - lyckades skapa en någorlunda presentabel uppenbarelse. Man vill ju att eleverna ska slippa ägna uppmärksamheten åt hur skum man ser ut och istället koncentrera sig på att lära sig allt underbart kursplanerna utlovar! :D

Mina bryderier sägs förstås med viss humor och ett mått av distans, det vill jag klargöra. Med alla bekymmer som finns i världen behöver man ju inte vara alltför ytlig och självupptagen och tro att någon bryr sig särskilt mycket om hur just man själv ser ut. Det vet jag! Men ändå.... visst hade det varit underbart om Askungens goda fé hade kommit och viftat med sin trollspö, hokus pokus, och man på ett ögonblick förvandlades till en vacker kvinna, om man fått äran att genomgå en metamorfos likt den fula ankungen som blev en vacker svan? Just one touch.....








She'll put on her make-up and brushes her long blond hair
And then she'll ask me: "Do I look alright?"
And I'll say: "Yes, you look wonderful tonight!"

Wonderful tonight by Eric Clapton




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar